Svinga dig till fingerstyrka



Styrketräning i maskiner och hjälpmedel som handskar och dragremmar har skapat en armé av välbyggda strandraggare med toppiga biceps, men klena handslag. Greppet är något av den moderna gymträningens akilleshäl. Inte sällan ser jag för övrigt vältränade människor som använder remmar när de ska göra pullups. Vad är detta? Vad är det för mening att göra pullups om man inte kan hålla uppe sin egen vikt?
Samma gäller marklyft. Det finns liksom ingen mening att lyfta 200 kilo i marklyft om man behöver hjälp att fästa stången vid handen.

Jag skulle hävda att dragremmar till och med är omoraliska. Lite som att käka viagra, på grund av ren lättja och brist på inlevelseförmåga.
Handen är en otroligt komplex kroppsdel, rent biomekaniskt, och det finns en uppsjö av övningar att stärka händerna med. Filmen ger exempel på tre övningar, som alla är funktionella ”stora” övningar (många muskelgrupper involverade) med emfas på greppet. Vinterdäcksving, kettlebellsving med flip och sving med en sten.

Vinterdäcksvingen har blivit en av mina favoriter när jag är på landet. Jag var aldrig någon höjdare på rockring men känslan är densamma. Eftersom svingen går runt hela kroppen får du spänna varenda muskel i bålpaketet, samtidigt som du tränar ditt grepp.

Det kanske roligaste med övningen är att din fåfänga kommer att kosta dig. Har du en vräkig stadsjeep med stora tunga däck är det bara att ta i. Själv har jag det hyfsat bekvämt (får göra fler reps) med Amazonens nätta däck. Men jag sneglar på grannens traktor.

Comments

underbar sida. underbar film. underbar övning. jag börjar med cykeldäck…

Du kan låna min sons stödhjul till barncykeln och jobba dig upp.

Sorry, the comment form is closed at this time.