Grönt snor och dips på romerska ringar

Fuck feng shui - romerska ringar som draperi till barnkammaren

Fuck Feng Shui - romerska ringar som draperi till barnkammaren

En vecka med förkylning och grönt snor (visst har jag en hyfsat bred näsa, men satan hur mycket får det plats egentligen) gör inga underverk för fysiken, men fick igenom ett svårmotiverat pass trots allt. Kettlebell och romerska ringar åkte fram medan sonen Folke sov sött på soffan. Bra. Det är nervöst att svinga ett 24-kilos järnklot med en fyraåring springande runt benen:
– Pappa!
– Vänta lite, snälla, jag har bara en serie kvar…
– PAPPA!
– Inte där, INTE DÄR! Du får inte leka bakom mig. Och inte framför, det är farligt.
Folke försvinner. Jag kör på. Så där ja, nu bara 15 ryck kvar. Börjar kännas i låren, de första svettdropparna trillar ner från pannan i parketten. Handsvetten börjar sippra fram. Kettlebellen börjar glida runt i greppet. Och så plötsligt.
– Pappa… jag har bajsat.
– Skit också. Jag kommer snart. Sitt kvar på pottan lite till (inte resa dig upp och springa runt i lägenheten, nej, sätt dig inte på soffan, nej inte på mattan heller, inte än, jag har bara sju reps kvar…)

Så här brukar det gå till. Men inte idag. Började med ett tiominuters pass på fingerbrädan. Korta häng på små grepp med hyfsat långa pauser emellan. Mer styrka än uthållighet. Sedan Kettlebell: tre set med 10 svingar + 1,2,3 serier med clean & press och snatch. 34 reps per set allt som allt. Någon minuts vila mellan seten. Kändes tungt och segt. Riktigt andfådd på tredje setet. Klämde också in sammanlagt ett fyrtiotal dips i romerska ringar.

Ringdipsen är suveräna. Betydligt tyngre än vanliga dips. Svajigheten är mumma för styrkan. Man får riktigt pressa in armarna till sidorna för att inte vikas ut som en sprattelgubbe. Jämte militärpress och liknande pressar över huvudet skulle jag säga att ringdips är den bästa pressövningen som finns.

Kör nästan aldrig bänkpress numer, men tappar inte mycket styrka i bänken så länge jag kör ringdips. Ett par reps på 100 kg brukar gå hyfsat lätt. Inga jättvikter, men det duger gott för nån som har reclaimat vardagsrummet som gym. Så sätt upp några ringar: i hävstången mellan dörrposterna, i ett träd, i en balk på vinden, var som helst. Du kommer bli stark.
Och min son älskar ringarna. Så mycket att jag inte får ha dem i fred när de väl är uppsatta. När han är vaken vill säga.

Comments

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.