The Smith machine – vad duger den till?

smith_machineAtt fullt friska människor tränar bänkpress, knäböj eller axelpressar i Smithmaskinen är för mig en gåta.
Den låser in övningar i bestämda rörelsebanor, kopplar bort stabilisatorer och kanske sämst av allt: den gör absolut inget för tekniken.
Smithmaskinen är kort sagt gymvärldens motsvarighet till luftgitarren. Den låtsas vara på riktigt, men vi vet alla att den är riktigt på låtsas.

Men nu ska jag inte gnälla mer. Smitten duger faktiskt till några saker. Om man sätter stången på det översta läget, flyttar upp låsklumpen funkar det hyfsat att göra pullups eller varianter av ben- och knälyft. Tyvärr brukar fötterna dra golvet, men viker man upp benen under sig fungerat det någorlunda.
En övning som däremot fungerar ypperligt att träna på i smitten är back lever. Jag provade det för första gången igår och det kändes riktigt bra.

Det är en hård övning men känns inte lika omöjlig som front lever. Jag har lyckats låsa den kanske två sekunder, men det var fruktansvärt hårt och det kändes som om fästena till biceps skulle blåsa åt helvete. Satsar istället på att göra den tucked – alltså med benen invikta under kroppen och därifrån jobba upp styrkan som krävs.

Utöver det finns en uppsjö av artiklar om vad man ska göra med smitten. Artikeln Smith Machine: 10 Reasons Why You Shouldn’t Use It for Squats talar för sig själv.
I 10 uses of a smith machine finns hela tio små filmer med förslag på vad man kan göra istället.

Det finns säkert mer. Skicka in några förslag!
Bästa tipset vinner en minisemester för två till Skagen!
Och där växte min näsa.

Comments

Jag tycker att smithen är bra för stretching i och med att det finns så många vinklar som man greppa, lägga upp ben på, osv.

Stretching. Just det, jag brukar stretcha axlar å bröst på den.

Brett Jones berättade att ryssarna brukade öva marklyftrörelsen i smithen. Alltså inte lyfta vikter men att bana in rörelsen.
Jon

Jag undrar vem Smith är?

Wikipedia: ”The Smith machine was invented by American Jack La Lanne, who rigged up a sliding apparatus in his gym in the 1950s[citation needed]. It was spotted by bodybuilder Rudy Smith, who commissioned Paul Martin to improve it[citation needed]. Smith then installed the improved model in a gym he was managing at the time”

Jag har läst en interjvu med Jack La Lanne där han berättade att han utvecklade smitten med tanke på äldre människor med dålig balans. Har också hört att byggare gillade den pga av den inte byggde lika mycket häck som knäböj, men som sagt, nåt jag har hört.
Hade däremot ingen aning om att ryssarna övade marklyft i den.

Nåt länkfel i adressen ”Smith Machine: 10 Reasons Why You Shouldn’t Use It for Squats”

Länken ska vara fixad nu. Men Liljeros, jag har fortfarande inte fått klarhet till länken du postade i förra inlägget. Den skulle väl leda till nån snutt om Hanibal, men jag hamnade på en sida som sålde degar och kex!
Har jag missat nåt?

Om du är nybörjade och inte har någon som kan passa stången åt dig kan det ju kännas bra att när som helst kunna stoppa övningen.

Läste om en kille som körde bänkpress i en smithmaskin och inte riktigt klarade av vikten. Killen dog/kvävdes då han inte fick bort skivstången från bröstet(vet, låter som en skräckhistoria, men han var ensam på gymmet). Med en vanlig skivstång är det lättare i det fallet att ”åla ner den” för kroppen och välta åt sidan. Man behöver bara skämmas lite (ben there…), men hellre det.

Och been stavas självklart med två e…

Sorry, the comment form is closed at this time.