L-seat to rävsax

Första soldagen på en månad och jag var turligt nog på landet. Löprunda och sen upp med ringarna. Jag har börjat flörta med VO2max-protokollet med 24 kilos kettlebell också men det är knappast något att skriva hem om. Lyckas pricka in kettlebellpassen när jag har djävulsk träningsvärk så jag får bli bättre på planeringen. Det har sina sidor att kombinera hård uthållighetsträning med maxstyrka.

Hursomehelst, jag la en timma på L-seat till handstående i ringar. Kan bara konstatera, återigen, att det är otroligt svårt. Armarna säckar ihop innan jag fått upp benen och sen blir jag stående i en låst position som är omöjlig att ta sig ur. En koll på filmen avslöjar direkt ett stort misstag: böjda armbågar, javisst, men också att jag lyfter benen alldeles för tidigt när jag ska gå upp till handstående. Kroppen ska ju vara helt vertikal först. Att gå upp med både ben och kropp samtidigt gör allting mycket tyngre.

Enormt svårt att korrigera, men med mycket träning ska det gå. Ska se till att skaffa ett par paralettes för att lära mig övningen på marken ordentligt först. Det är bara ner till snickarboa och sätta igång. Och i samma veva ringa någon tränarsadist från öst som kan tänja ut mina hamstrings till bristningsgränsen.

Comments

Tycker att det ser ganska bra ut. Du har armarna raka ganska länge och relativt bra kontroll i toppläget. Men jag tror att du har rätt i att en stor del av nyckeln sitter i hamstrings. Kolla bara hur ihopvikt den här killen är innan han sträcker ut benen. http://www.youtube.com/watch?v=uF8LUw1TQJM
Jag har samma problem. Ja ja. Det är väl bara att börja tänja.
Jon

Jag tycker också det ser bra ut! Speciellt att du lyckas komma så högt med rumpan och fortfarande ha armarna sträckta. Vad gäller hamstrings killar, så vet ni ju redan vad som gäller. Det finns inga genvägar, det är bara att göra’t. Kör gärna efter ett riktigt svettigt pass med kulan. Kör dels stående och ta tag i tårna och samma sak sittande, dra med både armar och magmuskler/höftböjare. Sträva med magen långt fram på låren, d.v.s rak rygg snarare än ostkroks-stilen. Andas lugnt och kontrollerat och försök att komma djupare med varje utandning.

Ni är toppen. Jag börjar tro på er!

Anna

Ostkroksstilen… hehe, jag känner igen mig. Nu ska det bli tänja av. Bra länk för övrigt.

Bra mycket längre än jag kommer. Har precis skaffat ringar. Köpte även parallettes, då jag inte orkade bygga egna (finns på kettlebells.nu)

Fortsätt kämpa!

Har du stela lår kan jag rekommendera lite ”funktionell stretching”, dvs. pnf.

Stå på ett ben och sträck det andra benet frammåt i lagom höjd, som en vanlig hamstring-stretch. Tricket är att tänja och försöka slappna av i 5-10 sek, sedan spänner du baksida lår och försöker dra benet neråt allt du har under lika lång tid. Upprepa 5-10 set och öka gradvis höjden för varje set. Du kommer bli förvånad över hur mkt vigare du blir på bara 2-3 sådana stretch-pass. Obs, vila alltid 48timmar mellan två stretch-pass!!

Mkt bra sida för övrigt!

Sorry, the comment form is closed at this time.