Styrketräning hjälper pensionärer

Allt fler pensionärer upptäcker fördelarna med att lyfta skrot. En tidig morgon på Slottsskogsvallens gym är medelåldern över sextio.
- Jag kan inte låta bli, när jag känner vilken effekt det har, säger Sonja Högberg 72.


Klockan är knappt sju. De flesta har fortfarande inte petat bort morgongojset från ögonen, men på gymmet spänner ett dussintal människor redan musklerna. Lyfter hantlar över huvudet, pressar upp vikter med benen, härmar längdåkningens mimik i crosstrainers.

Ingemar Lernfalk, 85 år, tränar triceps i en dragmaskin. Han har redan varit uppe i tre timmar för att ”få ordning på magen” innan han går och tränar.

- Men jag är också väldigt morgonpigg säger han.

HAN TILLHÖR DE ÄLDRE, men sticker inte ut så mycket då majoriteten av gymbesökarna de flesta morgnar är pensionärer. Ett par av dem har tränat styrketräning hela livet. Men de flesta har inte äntrat gymmet förrän i mogen ålder.

- Jag började träna när jag inte orkade springa längre, säger Ingemar Lernfalk som var en flitig motionslöpare i närmare 50 års tid.

För tre år sedan sökte han sig till Slottsskogsvallen och fick ett träningsprogram. Till en början var han skeptisk.

- Det ser ju för bedrövligt ut när man tittar på gymmet med alla dessa maskiner. Jag ville ju bara ut och springa, säger han.

MEN TROTS SIN ÅLDER och skepsis märkte han snabbt effekten av styrketräningen. Han höjde vikterna och blev allmänt piggare. Och i dag uppskattar han framför allt gemenskapen.
- Tränar jag för att må bra? Nää, jag tränar för att jag tycker det är roligt, men jag mår bra av det också, säger Ingemar Lernfalk.
Seniorernas gymträning sker under friskvårdskonsulenterna Kenneth Mattsons och Marie Bancks överinsyn.
De uppskattar att runt 200 pensionärer regelbundet tränar på Slottsskogsvallens, Ruddalens och Påvelunds gym som omfattas av samma seniorkort.

Programmen är individuellt anpassade, men många av övningarna fungerar lika bra för 20-åringar som 70-åringar. Principen är enkel: belastar man en muskel tillräckligt mycket blir den starkare. Oavsett ålder.

- Det är en väldigt bra träningsform. Man slipper hoppa och skutta, säger Marie Banck.

- Många upptäcker fantastiska saker efter lite träning. En berättade om hur lätt det hade blivit att resa sig upp ur en stol. Nu flög han upp utan att stödja sig på armarna, säger Kenneth Mattson.

OCH TRÄNINGEN ÄR LIKA EFFEKTIV för kvinnor som för män.

Ungefär samtidigt som Ingemar Lernfalk har klätt om och lämnat huset börjar Sonja Högberg, 72 sitt träningspass. Liksom Lernfalk var det när hon fick problem som hon sökte sig till gymmet.

- Jag har alltid gått och vandrat mycket. Men nu har jag fått ont i knät. Och då fick jag göra något annat, säger hon.

Sonja Högberg berättar att hon började träna på en crosstrainer. Hon var slut efter tre minuter. Idag klarar hon att köra samma tempo i en kvart.

TVÅ ÅR AV STYRKETRÄNING har satt sina tydliga spår. Hon har inte bara höjt vikterna. ”Gäddhänget har blivit bättre” och vissa vardagssysslor har blivit enklare. Som att plocka ner kristallkronan för rengöring.

- Förut tyckte jag att den var rätt tung. Men i år gick det väldigt lätt. Jag lyfte ner kristallkronan med en arm, säger hon.

Framför allt ger styrketräning henne mycket energi som gör att hon får saker gjort hemma. Träningen, som i början var motig, har nu blivit ett måste.

- Nu kan jag inte låta bli, när jag känner vilken effekt det har, säger Sonja Högberg.



Träna hemma

Förslag på övningar för seniorer som inte vill träna på gym:



Upprepa övningen tre gånger, med någon minuts vila emellan för bäst effekt. Är det för lätt: håll ett paket mjölk, en kasse böcker, eller vad som krävs för att motståndet ska bli rätt. Känner du dig osäker: tala med en sjukgymnast eller besök ett gym.
I övrigt: så länge lederna inte säger stopp, ta trapporna, gå i ojämn terräng, rör på dig.


*Av Ola Sandstig, artikeln har tidigare publicerats i Göteborgs-Posten 2008-02-24.