Elitgymnastik för motionärer


gymnastic_body

Vill du träna som en gymnast men har ingen aning om hur? Building the gymnastic body av Christopher Sommer hjälper till att skingra dimmorna kring gymnastiska övningar.



Jag har alltid upplevt gymnastik som lite av en stängd värld som få har haft tillgång till. Då menar jag inte 60 meter i sockiplast på skolgården, kullerbyttor och skeppsbrott. Jag menar riktig gymnastik, sådant man ser på tv vart fjärde år när det är OS: Romerska ringar, barr, bygelhäst och volter.


Föreningslivet under min uppväxt handlade nästan uteslutande om bollsporter och jag gjorde något tafatt försök på Askims Racketklubb. Sedan kom skateboard, punk, karate, gym, snowboard, klättring och så småningom: barn.
Gymnastik har liksom tillhört elitidrottens värld och är man som jag över åtta år gammal, och inte har föräldrar som bryter på ryska och bär träningsoveraller som en andra hud så har man missat tåget.


Men trots det har jag aldrig riktigt släppt drömmen om att träna gymnastik så när jag gick till posten för att hämta ut boken Building the gymnastic body (Bgb) var det lite av julafton. Visserligen över trettio år för sent men ändå.
Boken är skriven och sammansatt av Christopher Sommer, en amerikansk gymnastikcoach som framför allt tränat amerikanska juniorlandslaget. Det är ingen tvekan om att han kan gymnastik.
Glädjande nog är det en ganska massiv bok: 195 sidor fullformat, späckad med bilder. Rätt ful, rent estetiskt, men i en tid när det görs porr av allting är det ganska skönt att slippa stiliserade närbilder på typ en handled (jämför matböckernas närbilder på lökar och annat tjafs).


Bbg vänder sig inte till blivande gymnaster utan snarare till den avancerade motionären som vill utforska styrketräning med kroppen som verktyg. I boken går Sommer igenom en myriad av gymnastiska basövningar men håller sig borta från de mest avancerade. Med ett golv, ett pull-up stång, ett par romerska ringar och någon variant av parallella räcken/stänger (dipsräcke, push-up handtag eller i bästa fall en barr/parallettes) kan du träna nästan samtliga övningar.


Boken är indelad i kapitel som täcker det mest inom grunderna:



Som en övergripande introduktion och manual till gymnastiska grundövningar fungerar Sommers bok riktigt bra. Det är lätt att följa text och bild och många av övningarna innehåller progressioner. Till exempel back lever föregås till av fyra olika varianter som gradvis blir svårare. Planche av sex och börjar med ”grodan”. Några exempel finns på Sommers omtalade artikel på Dragondoor. Annat finns på hans hemsida, där han numer också lägger ut ett träningspass, workout of the day, varje dag.


Men det är ingen bok för nybörjare inom träning. Har man inte grundstyrka att göra i all fall ett tiotal pullups och tjugotal dips kommer det mesta vara överkurs.
Och även om du gör det dubbla är många av övningarna bortanför din horisont.
Men just det är bokens styrka. Lägger man runt 600 kronor på en bok om gymnastisk träning vill man inte läsa om situps eller få instruktioner om ”plankan”.
Utan man vill få pisk av tolvåringar.


Det är heller ingen bok som ger läsaren ett komplett träningsprogram att följa. Kapitlet om program design ger några idéer som hur man kan träna, men lämnar också en hel över till läsaren att fundera över. Hur ser din träning ut i övrigt? Vad vill du ha ut av träningen? Vilka övningar vill du lära dig? Att försöka lära sig en front lever, samtidigt som man arbetar stenhårt på att öka sitt VO2-max i kettlebell kanske inte är det bästa, men förmodligen går det. Sommer rekomenderar få repetitioner och korta pass, men gärna 4 dagar i veckan. Och man ska avsluta passet när man är på topp, inte när styrkan har dalat. Ni som kan er Pavel känner säkert igen principen.


Om man ska klaga på någonting så är det Sommers återkommande referenser till andra böcker – böcker som inte finns!
Det är tydligt att han har en bokserie på gång och att Bgb är den första i serien. Men det är oseriöst och lite girigt att utesluta information i böckerna i stil med: ”att träna statiska övningar är krävande för handlederna, speciellt utan en adekvat grund att stå på”, men ”mina atleter har jag förberett enligt de metoder som är utförligt beskrivna i Liquid Steel”.
Nu finns inte Liquid Steel eller någon av de andra fyra böckerna han refererar till på marknaden. Men oberoende av det är det irriterande med den typen av textreklam. Liksom att han nästan genomgående kallar romerska ringar för Xtreme rings, efter den modellen han själv säljer. Övningarna funkar naturligtvis med vilka ringar som helst, så länge de har de riktiga måtten.


Textreklam och en lite väl yster businessanda är ju annars något som Pavel Tsatsoulines böcker är fulla av. I Pavels fall tycker jag att det i vissa fall drar ner trovärdigheten. I Sommers fall är det mest irriterande.

Allt som allt är Building the Gymnastic Body en bra bok för den som verkligen är intresserad. Faktum är att jag inte har sett en liknande bok för den målgruppen och jag tror att Coach Sommer är först ut. Och det är glädjande, för är det något jag inte tvivlar på så är det hans kunskap. Äntligen har jag fått en inblick i den stängda världen. Garanterat mer spännande än Askims racketklubb.