Kettlebell – helst utan krita

Kvällens pass föregicks av vilda protester inombords. Riktigt svårt att komma igång efter att ha läst för Folke om apan Fabian som rymmer från djurparken. Men när jag såg Janne Josefsson svettiga nuna i teverutan var jag verkligen tvungen att ta till klotet.

Kändes lite kul att göra snatchar på 24:an igen. 80 st på 4,45 med lite marginal i flåset. Frestande att göra en 5 minuters snatchtest, men ska köra lite mer VO2max-protokoll först.
Ett misstag: jag hängde lite i fingerbrädan innan och hade krita kvar på händerna. Kände av valkarna direkt. Annars brukar jag aldrig köra med krita under kettlebellträningen och har sällan problem med händerna. Friktionen med krita blir helt enkelt för bra och händerna slits. Är en stark förespråkare för klassisk tvagning med tvål och vatten innan träningen. Det räcker.
Däremot är krita och olympiska stänger en riktigt höjdare. Där det nu är tillåtet.

Jag minns en riktigt stark kille på gymmet vid Slottskogsvallen (GAK-hallen). I brist på krita brukade han alltid dra händer på golvet innan han körde bänkpress. Diverse smuts och damm från golvet funkade som ett slags improviserad ersättning för krita.
Sedan lekte han med 140 kilos pressar.
Sedan dess brukar jag göra samma sak de få gånger jag kör bänk. Men jag kommer inte upp i dom vikterna för det. Har alltid undrat varför.

Comments

Intressant att du aldrig haft problem med händerna, för mig är det först nyligen, efter 1,5 år som jag lyckas hålla händerna hela när jag kör ordentligt. Undrar om det kan vara så att du med fingerbrädan och apfasonerna helt enkelt haft ett så starkt grepp från början att du inte behövt hålla så krampaktigt i handtaget. Och på så vis kunnat låta kulan liksom glida och skona handflatorna. Spännande, borde undersökas, får åka till klätterhangouts och ragga försökspersoner till studien.

‘Grip-strength, fingerboards & climbing and it’s impact on palmar skinloss during heavy kettlebell-exercise’

Anna

Tjenna!

Grymt inspirerande sida. Har tidigare läst om kettlebell-träning och varit lätt intresserad. Men efter att han läst igenom din sida är jag nästan på väg ut o köpa en kettlebell.

Vilken vikt på kettlebellen ska man ha?
Har du några tips på grundövningar och hur många reps ska man köra eller är det till utmattning?

Tack för en bra sida. Den läggs till bland favoriter.

//Jörgen Svensson

Jörgen
Man brukar rekommendera 16 kilo till killar men det är förstås individuellt. Under ”övningar” i menyn har jag lagt ut några grundläggande övningar för kettlebell. Köp gärna ett klot och sätt igång, men jag rekomnenderar starkt att du tar en kurs också så får du exempel på bra träningsprogram.
Kör inte till utmattning, åtminstone inte förrän du kan utföra rörelserna på ett säkert sätt. Koncentrera dig på tekniken.

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.