Greppträning med gripper

gripper

Vad gör man när man är förkyld och vilopulsen ligger femton slag över det normala. Springer? Knappast. Kör pullups? Nä. Kör ett VO2max-pass med klotet? Välkommen till min begravning.

Så här gick tankarna i dag, när jag plötsligt kom på att jag har två grippers i kalsonglådan. Fråga mig inte vad dom gjorde där, men jag insåg i alla fall att grippers är en perfekt sysselsättning i soffan när man är lite slö till sinnes, men ändå vill rekrytera några muskelfibrer. Körde ett kort pass:

Körde höger/vänster och sedan någon minuts vila innan nästa set. Det är alltså ett pass som var ämnat att träna enbart rekrytering av muskelfibrer, det vill säga styrka. Det känns absolut överflödigt att träna uthållighet med grippers, framför allt för dem som tränar med kettlebells.

Köpte mina grippers för två år sedan. Först en 100 pounds, sedan en 130 och till sist en 180 som jag inte har lyckats klämma ihop helt ännu. Det finns lite olika märken och de skiljer sig lite i motståndet även om märkningen är densamma.
De grippers som verkar ha blivit mest omtalade är de amerikanska med det fantastiska namnet Captains of Crush. Själv har jag ett par Robert Baraban. Det är en stark snubbe som sitter ner i Österrike och knåpar ihop dem för hand i sin verkstad i småstaden Traun. Bara en sån sak räcker för mig. Men de är verkligen riktiga juveler i sin design. Jämte kettlebells det vackraste man kan krama om, frånsett min sambo förstås.

Gripperträning är verkligen den nördigaste grenen av styrketräning. Captains of Crush har upprättat en lista med dem som kan stänga deras hårdare grippers. Svensken Magnus Samuelsson är en av fem personer som klarar att stänga en nummer 4. Men killen kan ju öppna en Colaburk enkom genom att krama sönder den.

Frågan är då: vad har man för nytta av gripperträning? Som klättrare vet jag att under perioder när jag hållit upp har gripperträningen faktiskt hjälp att inte tappa styrkan. Men jag har inte kört tillräckligt disciplinerat för att klargöra effekten av Barabans vackra verktyg.
Ett starkt grepp är i alla händelser bland den mest funktionella styrka man kan ha.
Och fördelen med grippers är att man kan lägga in ett pass framför Rapport och vara färdigt i god tid före blåst- och regnrapporten.
Jag bor i Göteborg.

Comments

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.