Höstförkylning och kettlebell för nybörjare

chamonix

Förkyld som en kossa får jag leva på sommarminnen ett par dagar till. Jag har äntligen tagit tag i sommarens kettlebellfilmer som jag spelade in på landet och lagt in dem under övningar på menyn. Små instruktionsfilmer för fyra vanliga kettlebellövningar: swing, clean & press, snatch och windmill. Bra för nybörjare för att få en hum om vad jag och andra bloggare pratar om egentligen. Jag har en känsla av att man ibland snackar över huvudet på folk.

För er som inte har tränat med kettlebells förut rekommenderar jag absolut att ta en kurs. Vad jag vet idag så är det RKC (Russian kettlebell Challenge) och Eleiko som håller kurser. Eleiko tar 3 400:- exkl. moms för en två dagars grundskurs. RKC i Göteborg vet jag tar 249 kronor för en tretimmars workshop.
Namnet Eleiko brukar vara en garant för kvalitet, men 4000 spänn för två dagars träning är rätt magstarkt, om man nu inte jobbar inom friskvård.
Klart är att kvaliteten på RKC är mycket högre än vad priset skvallrar om. Så för en glad motionär borde inte valet vara så svårt. Men kanske har RKC en hemlig plan – ni vet, första silen är alltid gratis!

Comments

Bra idé med filmer med basövningarna! Men, jag kan inte spela upp dom, det står att det är ett ”privat klipp” säkert nån ruta att avmarkera på youtube-inställningarna.

Nja, då hade vi nog delat ut gratis klot till alla deltagare också…. 😉

Alex
Tänkte inte på det… men nu är det fixat.

Liljeros:
Ja det hade varit något. Men kanske kunde försäkringskassan sponsra. Bara lobba in ett klot till folkhälsministern, få henne beroende så börjar hon snart sprida klotets evangelium

Ha ha, great minds think alike.

Anna & Jon

Bra filmklipp. För clean&press har jag lärt mig att när klotet pendlar bakåt mellan benen ska handen vara vriden så att tummen pekar bakåt. Kommentar?

Jag kör det som känns mest naturligt och det är med handryggen framåt. Tummen bakåt känns avigt eftersom du då vrider armen (axeln) till ett ytterläge.
Kollade precis på filmklippen från Russian Kettlebell Challenge med Pavel. Han kör helt klart med handryggen framåt, alltså tummen åt sidan.
Möjligen finns det olika skolor.
Kanske kan någon av RKC-instruktörerna svara utförligare på frågan.

Jag har fått lära mig av Ginko att tummarna ska peka ca 45 grader bakåt då det möjliggör att man kommer lite längre bak i bakåtswingen och kan hämta mer kraft. Paul Tucker förordar också en viss bakåtvinkel på tummen då det minskar rotation av kettlebell-handtaget i bakåtswing och sparar valkar. Men tummen rakt åt sidan används också av många, även inom RKC tror jag (Liljeros?).

Kan säkert finnas en poäng i att vinkla tummen något, fast absolut inte helt bakåt, det känns helt enkelt för obehagligt, i all fall för mig. Har aldrig haft några problem med valkar, men köper argumentet med en längre bakåtsving, åtminstone i snatchen. Förmodar att de som tävlar i k-bell säkert slipar på varenda liten detalj för att förbättra resultaten.
Men håller mig nog till handryggen fram…

Tummen åt sidan tror jag är jättebra om det känns naturligt!
Naturligt brukar vara rätt.
Det om girevoy sport-lyftare (alltså sport-grenen av kb) …visst sysslar man mycket med detaljerna. Det är dock viktigt att tillägga att motivet är att få till en säker och effektiv lyftteknik. Detta gör att du kan träna mycket, vilket i sin tur gör dig stark, vilket ger tävlingsresultat (om utövaren nu väljer att tävla).
Men jag tror inte att det är någon skillnad avseende detalj-intresset jämfört med tex RKC; ju mer avancerad man blir, ju fler reps, ju tyngre vikter, desto mindre utrymme att tumma på detaljer. Men visst, detaljerna ska ju inte få ta överhanden, typ tummen hit o dit. Det viktiga är ju att ha kul + att bli trött.

”Det viktiga är ju att ha kul + att bli trött”

Helt sant. Jag ger dig tummen upp!

Sorry, the comment form is closed at this time.