VO2max – breath in, breath out

Hemma efter några dagar på VM i brottning i Herning. Imponerande idrottsmän, som jag ska återkomma till efter att jag rensat hjärnan på intryck. Såg bland annat Mark Madsen, den danske brottaren som är med i Kenneth Jays bok (Viking Warrior Conditioning) och som bland annat gjort 640 snatchar med en 24 kilos kettlebell på 40 minuter! Suverän brottare i 74-kilosklassen, aggressiv och kvick, som tyvärr åkte på stryk i finalen och fick nöja sig med ett silver.

Så det var med viss inspiration jag idag återtog träningen med VO2max-protokollet för kettlebell. Det gick över förväntan:

En ökning med 112 reps och sju minuter sedan sist (tack Jon för att du peppade mig).
Jag har haft som mål att lägga av när jag inte längre kan hålla ett andetag per snatch (andas in på nervägen och rejäl pust när klotet är ovanför huvudet). De sista två minuterna började jag andas mer okontrollerat, och då vet man att man är på väg utför. Puls: mellan 98% och 100% av max efter sista setet.
Kollade efter andningstekniker i Kenneth Jays bok, men hittade inget. Skulle vara intressant att se vilka principer andra kör efter när det gäller just protokollet.

På Gym Jones vet jag att man ibland kör med breathing ladders, alltså ett slags stegar som bygger på andning (tror det kommer från någon kille på RKC) Går till ungefär så här: utför en repetition av någon stor övning (t.ex. snatch eller thruster) ta en paus = ett andetag, två repetitioner, två andetags paus, tre reps, tre andetags paus…osv. När man är på gränsen till att klara av fler repetitioner återgår man till att göra en repetition och gör alltså om hela proceduren.
Med andra ord, ett slags utdragen tortyr. Perfekt för en trevlig hemmakväll, men jag ska nog hålla mig till protokollet ett tag till.

Comments

Snyggt snatchat! Smart att ta andningen som indikator på när man bör gå hem.
Var det denna artikeln du tänkte på om breath ladders?
http://www.dragondoor.com/articler/mode3/72/

Hej!
Först körde jag med en utandning i bottenläget och en i toppläget. Bytte emellertid till inandnig i bottenläget och utandning i toppläget. Fungerade så pass bra att jag klarade (80 set) protokollet som du kör.

/Henke

Alex
Jag lämnade en länk till artikeln i texten, men kan hända att min olivgröna länkfärg är något otydlig. Artikeln på Gym Jones har hursomhelst samma poäng.

Nämen! På jobbet syntes länken, fast inte hemma. Datorn hemma ändrar färger mm för att spara diskutrymme tror jag. Fast jag tänkte på rkc-killen som sysslade med breath ladders så det var en annan artikel.
Henke, när du andas in i bottenläget, andas du då in hela /nästan hela vägen upp från botten, så att säga?

Det är nog tvärtom. Börjar andas in på vägen ner för att sedan göra en stötande utandning i toppläget. Ingen andning på vägen upp./Henke

Sorry, the comment form is closed at this time.