Kettlebell och stormvarning

Det blåser halv storm ute och jag börjar få förnimmelser om att vintern är på väg. Postar en litet förslag om vad man kan göra när snötäcket kommer. Går bra på barmark också. Ni som inte har barn: fyll pulkan med sten. För er som tycker att scenen påminner om något bortklippt material från Roy Anderssonns film Sånger från andra våningen kan jag meddela att jag delar era känslor (ok Roy, jag vet att kameran hoppar lite, med färgerna är väl ändå perfekt). Ansträngning är poesi.

Körde i övrigt ett ”vanligt” kettlebellpass idag med 24:an:

Efter VO2-max passet i förrgår känns det oerhört skönt att lägga in lite längre pauser. Tog runt 22 minuter, då inkluderat att trösta Folke när han slog huvudet i bordshörnet (ouch), säga tillfälligt nej till tjat om mat (han hade ju precis ätit) och efter lite tjat servera ett glas kall mjölk.

Baksidan/spänningen med att träna hemma är ju att småbarn inte fattar den oerhörda anspänningen i att göra en turkish getup efter ett gäng clean & press (stöt) med en 24 kilos kanonkula. Jag överväger seriöst att låta Folke bära klätterhjälm under tiden jag kör k-bell i vardagsrummet.
Men han kommer snart att börja köra själv. Hur kunde jag missa att den 2,5 kilos kettlebellen jag skrev om häromdan passar hans händer perfekt. Imorrn har hursomhelst dagis stängt. Jag har lovat honom en barnsele så vi kan dra ut och klättra.

Comments

Ni verkar ha så himla roligt, du och Folke! Ska be Jon befrukta mig direkt när han kommer hem.

Anna

Hej,

Jag håller på att lär mig lite om kettlebells och fattar inte riktigt terminologin som du använder i ditt pass.

”10 svingar + 1-3 stegar” vad är stegar?
”2×5 C&P” är det 5 reps med varje hand eller?
”2+1 Turkish Get up”: 2+1??

Annars tack för en riktigt bra och insiktsfull blogg.

/Örjan

Hej
Du har rätt, det är lite otydligt.
Stegar är när man gradvis ökar eller minskar antalet repetitioner. I det här fallet börjar jag med att göra en repetition på höger, byter hand och gör en på vänster. Sedan gör jag två höger, två vänster, sedan tre höger, tre vänster. Efter det gör jag om samma sak fast med snatch. Sammanlagt blir det 10 reps svingar, 6+6 (höger + vänster) reps Clean & press och slutligen 6+6 reps snatch. Allt i en följd.

2×5 är höger resp vänster.

2+1 kan man ju undra vad det är, men det ska vara 2×1, alltså en höger och en vänster.

Bra att du säger till. Ska jobba på tydligare beskrivning i framtiden.

Sorry, the comment form is closed at this time.