Otur med pullups – gå under stegen!



Klätterlegenden John Bachar myntade redan på 70-talet The Bachar Ladder. Det var helt enkelt en slags repstege som blev ett känt träningsredskap för klättrare. Klättrare idag använder sig oftare av campus- och system boards som tortyrinstrument, eftersom de tar bättre på fingerstyrkan.
Men i sin enkelhet är stegen fortfarande ett fantastiskt redskap för att bygga styrka i rygg och armar. Och helt vanlig trästege går lika bra och sägs vara lite snällare mot armbågarna än Bachars repstege.

Det finns illustrationer från 1800-talet av gymnaster som går armgång uppför stegar. Det är lika effektivt idag. Skillnaden mot exempelvis pull-ups eller chins är att stegen kräver mer koordination och kraft, alltså power. Det är en explosiv rörelse. Jag har inte gjort några långtgående tester på styrkeökningar, men det är ingen vild gissning att pull-up styrkan ökar markant efter en tids träning med stegen.

En brasklapp: armbågarna kan ta mycket stryk av nedklättringen. Ett tips är att använda fötterna i nedklättringen. Kör korta explosiva set. Funkar även på aluminiumstege, men de räfflade stegen sliter rejält på huden och bygger valkar värdiga en straffarbetare.

Comments

Bra övning! Ser sjukt kul ut. Ska försöka hitta en stege någonstans.

Sorry, the comment form is closed at this time.