VO2-max med tjocka kettlebellshandtag

Idag var första gången jag körde VO2max-protokollet på F&S gym. Lyckades hitta ett hörn bredvid fläktsystemet, baxa undan bänkpresställningen och lägga mobilen med träningsappen på golvet. Det fungerade faktiskt, även om det var fullt med folk. Protokollet har en benägenhet att stänga ute omvärlden.

Det var också första gången jag på allvar provade Alex kettlebells. De känns till en början väldigt aviga med sina extremt tjocka handtag. Efter en stund vande jag mig dock. Handtagens storlek gör att man drar på sig lite mer mjölksyra i underarmarna.
Om man är ute efter att slå sitt PR kan det säkert påverka, och de som har små händer kan nog få det ganska tufft. Samtidigt – mjölksyretåliga underarmar kan man aldrig få nog av. Och det är inte omöjligt att tjocka handtag
kan vara lite snällare mot valkarna.

Kvaliteten på Alex klot är dock undermålig. Ytlacken lossnar lätt och en kille skrev in och berättade att när han tappade klotet på gräsmattan gick handtaget på klotet helt sonika av. Så låna gärna. Köp inte.

Comments

Imponerande snatchat! Tycker att tjocka handtag är skonsammare mot händerna, fast jobbigare.

Kul att läsa här. Har ett par frågor om det här programmet.

Visst är knäböjen utan vikter?
Hur kör du serien?
Hur lång tid tar det ungefär?

mvh
Johan

Knäböjen är med vikter (hade glömt att skriva kg).
Alltså 3 repetitioner på varje, med runt 2 minuters vila mellan seten (plus uppvärmning med stegrande vikter förstås)
Det är alltså ett renodlad styrkepass som jag avslutar med lite uthållighet/kondition med kettlebell och hopprep (en minut vila mellan hopprepsomgångarna)
Inga konstigheter egentligen. Det är inget program i egentlig mening. Jag försöker bara renodla det jag gör och inte köra så mycket 8-repetitions mittemellanträning som är så gängse på gymmen.
Ett sånt här pass tar runt 45-50 minuter.

Sorry, the comment form is closed at this time.