Mät framstegen med maghjulet

Min son fick kräksjuka, kölden har förvandlat lantstället till en isklump (två spruckna rör, djupfryst toalett, ölen i kylskåpet var stenhård), men nu börjar allt ordna upp sig. Pojkens kräksjuka innebar ju att jag och min sambo hade den piggaste nyårsdan på länge och att inleda nyårsdagen med träning istället för bakrus och pizza känns fantastiskt.

Det här passet är ett typisk ta-igen-missad-träning-pass och jag var rätt seg när jag gick på snatcharna i VO2max-protokollet. Maghjulet rullar på och jag tror att jag har kommit på ett bra sätt att organisera mina utrullningar och mäta eventuella framsteg.

Målet är alltså att klara fulla utrullningar (kolla tidigare post). För att komma dit rullar jag ut mot en en hög dörrtröskel eller en vägg. Successivt ökar jag avstånden mellan fötter och tröskel, inte bara mellan träningspassen, utan också inom själva passet.
Idag plockade jag fram måttbandet och mätte avståndet mellan fötterna (tårna) och tröskeln.
Passet såg ut så här:

Sedan körde jag serien om igen och bommade helt på 190 cm.
Jag avslutade med 10 utrullningar på knäna, mest för att få känslan av en helt utsträckt utrullning.

En full utrullning är på runt 2.20 cm, i mitt fall, men det varierar förstås efter person. Vitsen med att mäta är helt enkelt att ha koll på träningen. Nördigt? Javisst, men inte nördigare än att klocka sin löpning och i alla händelser mindre nördigt än att mäta kuken.
Det gjorde alla killar när dom var 15. När vi växer upp mäter vi något annat.
Det tar aldrig slut.

Comments

”När vi växer upp mäter vi något annat. Det tar aldrig slut”

– Haha! Då mäter vi priset på Ferraris eller våra helutrullningsframsteg… 😛

Ska se vad jag kan hitta på. Ross på rosstraining.com har byggt en ramp för ändamålet. Ska se vad jag kan komma på så ska jag prova det jag när jag blir frisk (att utföra hela utrullningar eller Dragon Flag när man är sjuk är nog inte det bästa…)

Bra blogg, igen!

Haha!

Sorry, the comment form is closed at this time.