Stenåldersträning med Colting

Överbelastad med jobb har jag fått låta sidan ligga vilande lite. Förra helgen tog jag mig i alla fall till ett regnigt Borås för att kolla vad Jonas Colting sysslar med i skogarna. De flesta känner nog till Colting som renodlad triatlet men på senare år har han kompletterad sin träning med annat smått och gott. Funktionell träning i skogen och så kallade primal walks. Jag har gjort en längre intervju med Colting som kommer senare i veckan och tänkte ägna den här posten åt själva workshopen.

Utångspunkten: Människan är gjord för att röra på sig. Vi kan krypa, gå, springa, lyfta, släpa, kasta, putta och så vidare. Men eftersom vi ägnar så mycket tid till att sitta, stå och ligga blir våra kroppar anpassade efter det. När vi väl går och springer gör vi det ofta på plan mark. Vi behöver sällan lyfta fötterna högre än kantstenen. Ett enkelt sätt att återanpassa kroppen till det den är gjord för är att ge sig ut i skogen. Och det var det vi började med.

En primal walk gå helt enkelt ut på att utnyttja terrängen på bästa sätt. Och Rya åsar – ett naturreservat med kuperad mossbevuxen blockterräng, kullfallna träd och ståtliga granar – passar fantastiskt bra för det. Vi kröp under träd, över träd, över block, ålade längs marken, hoppade över stockar och stenar. Lite som barn gör på lekplatser. Roligt och inspirerande. Och liksom alla vettiga träningsformer, inga konstigheter.

Eftermiddagen ägnade vi åt lite hårdare styrketräning. Slägga, dragkamp, brottning, kasta sten och lyfta stockar. Funktionella helkroppsrörelser som får pulsen att skjuta i höjden. Framför allt med den kadens som Colting förordar Hans propellerteknik (kolla filmen) med släggan var något jag tog mig hem

Vissa kallar det för en ny träningsform och i Göteborgs-Posten stod det ”ny träningstrend är rena stenåldern”. Men det är snarare ett väldigt grundläggande tänk. Det handlar inte om att klä sig i djurhudar och äta rått kött och grymta i skogen (det kan man förstås göra ändå). Det handlar om att röra på sig.
Skogen passar rätt bra för det. Dessutom luktar man mossa efteråt.

Comments

nu får jag lite ryck i naturvårdsnerven, jag utgår kallt från att colting hade fixat tillstånd för att slägga träden men lägg gärna till en disclaimer när vi pratar ut i skogen-träning! man får generellt inte bryta kvistar eller skada träd osv… 🙂 men i övrigt ser det helt underbart ut. tycker själv det är konstigt att ”löpning” alltid verkar betyda platt asfalt när sverige är fullt av nåt så lättillgängligt som elljusspår, en del med rejäla kullar 🙂 bucklig terräng ska det va, tycker jag! ser fram emot att läsa mer om colting.

Ser supermysigt (supermossigt?) ut! Good stuff!

Emma
Trädet vi ser på filmen är en högstubbe och om jag har förstått rätt så har dom kört på den hela tiden. Jag förmodar att han har clearat det med dem som sköter området. Ska tilläggas att släggpasset inte kördes på Rya åsar som ju är ett reservat, utan i en annan skog.
Men visst, man ska naturligtvis inte ut och sätta släggan i träd hur som helst. Absolut inte i någon biotopskyddad skog eller liknande. Jag skulle nog kolla upp med markägaren före.

Om man nu inte har slägga eller trä i vardagsrummet kan man ju köra Halo-slashers med klotet, dock med lite annan dynamik då man får bromsa klotet själv.

Rörelsen torde annars vara ganska lika och känns duktigt i de sneda magmusklerna.

En bra släng-sten är bara att leta upp längst löprundan, dock har jag blivit av med någon som senare hittades i en eldstad, sotig och sprucken..

Slägga på traktordäcket man självklart har att tillgå funkar också alldeles utmärkt.

Skoj!

Brukar köra denna träningsform med ett spett!! Man måste dock akta sig för att bli ”sedd”, ser lite lätt suspekt ut med VFF och spett svingandes i stora rörelser!!

Sorry, the comment form is closed at this time.