Gå på händer – eureka!

Äntligen! Jag har kommit på hur man går på händer.
Bakom mig har jag ett antal rätt fruktlösa pass i en ekande tom gympasal på Friskis. Men resultaten har alltid varit totalt slumpmässiga. En meter, två meter, kanske fem, om jag hade tur. För det mesta välte jag som en fura eller började gå åt fel håll (baklänges).

Idag bestämde jag för att få ihop sammanlagt femtio meter, kosta vad det ville. Problemet är jag tidigare hållit kroppen för centrerad, och för rak, vilket gör att man verkligen får pressa sig fram i varje handsteg – det blir styltigt, tungt och balansigt. När jag istället försökte hålla kroppen mer som en båge gick det betydligt bättre. En lätt böjning i knävecken gör att man kan styra balans och fart med underbenen, som då fungerar som hävarm.

Först två meter, sedan fyra, sedan ett par omgångar med 8-9 meter, vilket kanske motsvarar 25 handsteg. Ahh, äntligen naturligt och roligt.

Så till den stora frågan: varför ska man gå på händer när vi har fötter? Jo, för att det förebygger och botar bråck, sterilitet, underlivssjukdomar, förstoppning, sömnproblem, huvudvärk, och sjukdomar i ögon, öron, näsa och hals. Dessutom lindrar det ångest och gör dig smart.
Ja, åtminstone om man får tro på yogalitteraturen.

För mig räcker svaret: för att vi kan. Och för att det är roligt.
Adelante!

Comments

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.