Kettlebell – Botten upp

Pressen kändes ovanligt bra idag, men den var ju egentligen bara till för att rekrytera upp fibrerna till bottom up press – BUP. Jag har egentligen aldrig tränat den här övningen utan bara provat några enskilda pressar. Och det är ju dumt, med tanke på att BUP är en övning som verkligen sätter hand- och handledsstyrka på prov. Och starka händer är bland det mest eftertraktade, åtminstone på min marknad.

Klätterstyrkan får man bättre genom fingerbrädor, campusbrädor, och naturligtvis klättring. Men det kan aldrig vara fel med klassisk gammal kramstyrka, och även om jag var lite öm i fingrarna från gårdagens klätterpass kändes det inte som det störde klotkramandet. Jämfört med klättring är kramövningar av typen BUP snäll mot fingrarna. I klättring hänger man i fingertopparna och senorna får ta mycket stryk. Det betyder att om man känner sig sliten i fingrarna, funkar det rätt bra att krama klot ändå.

Liksom för de flesta högerhänta klotdängare är det vänstern som sackar. I sista försöket lyckade jag pressa upp klotet till toppen, men det vek sig som en vissen tulpan på nervägen. Just därför ska det bli riktigt roligt att lägga in övningen lite oftare i passen. Om inte annat är det en väldigt snygg övning. Klassiskt. Och fan så mer givande än att klämma ihop grippers, även om de också har sin charm.

Comments

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.