Djupa handstand push-ups

Jag har alltid tyckt att det ligger ett löjets skimmer över step-up brädor (det finns riktiga trappor) men måste erkänna att jag då och då använder den här formen av vuxenlego eftersom de råkar finnas på Friskis. Och då för att träna olika former av handstående. Provade idag att göra djupa handstand push-ups från runt 25 centimeter höga brädor. Har klarat upp till tolv stycken vanliga HSPU, med skallen i marken, men det här fick mig att känna mig som en ödmjuk tjänare beredd att springa små ärenden åt folk jag inte tycker om.

Det var med andra ord svintungt. Klarade knappt två stycken! Jag trodde inte det skulle göra så stor skillnad, men det kändes ungefär som när jag pressade 32-klotet första gången. Mmmm, en gång till.

Offset pull-ups med handduk låter som hämtat från en bastuklubb men jag hittar inget bättre namn. Man slänger helt enkelt en handduk på ena sidan över pullup-stången, spottar i näven och greppar den med ena näven, kanske tre decimeter under stången. Krama hårt. Andra handen greppar stången som brukligt.

När man sedan gör en pull-up kommer det att bli mycket tyngre, eftersom handen på handduken kommer gå förbi pullup-läget och komma halvvägs in i en dip (lite som övergången mellan pull-up och dip i muscle-ups) och vara svag. Det blir jobbigare ju längre ner man håller handen på handduken.
Avanti!

Comments

Hu så hemskt tungt!
Inte lika tungt, men ändå jävligt tungt, var det ute i tortyrkammaren i Sisjön i fredags. Knäböj. Känns idag.

Hittade den här bilden som sammanfattar vad som är är värdelöst med de allra flesta gym. Ex vis Fysiken på Kaserntorget. Men de har kanske bytt policy nu.

http://www.crossfit.com/mt-archive2/RichChalkProhibited.jpg

Dom skulle bytt CHALK mot FART så hade det åtminstone varit roligt.

Tvingas återigen konstatera att min rörlighet i höftböjare och annat inte håller klassen. Min high step-kapacitet känns som all time low, men när jag rotade runt i kylskåpet i morse fick jag en idé. Vad tror du om att slänga ner datorn på golvet och helt enkelt försöka jobba från en third world squat? Det borde ju rimligtvis leda till ökad rörlighet, eller är jag helt fel ute?

/P

Det blir nog rätt jobbigt. Jag brukar sjunka ner när jag väntar på vagnen och liknande. Ibland med ryggen mot busskuren så kan man pressa sig ännu djupare. Om du fortfarande röker kan du ju få nåt gott i din rökpauser genom att squatta när du bolmar. Smokers squat.

Smokers squat! Haha!

Appropå funktionell träning. Kolla in Erwan le Corré:

http://colting.se/blogg/

Sorry, the comment form is closed at this time.