Handstående slit

Med jämna mellanrum måste man förödmjuka sig och ge sig i kast med saker man inte riktigt klarar av. De flesta gymnastiska övningar som kräver både balans och styrka passar utmärkt för den uppgiften. Problemet med att på händer är för min del framför allt en fråga om riktning. Varannan går jag baklänges – trots att jag vill framåt. Men idag nöjde jag mig inte med att räkna set förrän jag i alla kom två meter framåt. Som mest klarade jag sex meter. Inget man kvalar in på, ens på veteran-DM, men jag misstänker att sex meter lätt blir det dubbla eller tredubbla om man får träna lite.

Även om handstående gång i första hand är en balansövning känns det rejält i axlarna. Men handstående benlyft är förstås jobbigare. Det är en övning som verkligen avslöjar ens svagheter direkt. Är du stel i hamstring, ljumskar och höfter bli övningen i stort sett omöjlig. Ryggen, axlar och bål får i alla händelser jobba riktigt hårt och trots att jag är inte är särskilt stel så får korsryggen jobba som vid en marklyft på 130-140 kilo. Det förvånar mig inte när Chris Sommers i Building the gymnastic body berättar att en av hans juniorgymnaster klarade tre gånger sin vikt i marklyft, på basis av enbart gymnastikträning.

Den bästa beskrivningen av handstående benlyft, och en mängd andra övningar, finns på Drills and Skills, under ”Press to handstand leaning on a wall”. Jag har skrivit om den tidigare här ( finns med mot slutet av filmen). Jag måste fortfarande använda step-up brädor. Jag är helt enkelt för stel för att komma ner till golvet med tårna.
Men det ska bli ändring på det.

Comments

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.