Relativ styrka – absolut framgång

En relativt stark John Gill, klätterpionjär som mixade bouldering med gymnastik

Ett pass helt och hållet med kroppsvikt som motstånd. Lyckades slå mitt personbästa på handstående armhävningar (huvudet i golvet) och gjorde tolv stycken i ett set trots att jag inte kört övningen på någon månad. Pressarna med 32-klotet har haft effekt.
Värt att notera är skillnaden i känsla mellan styrka vad gäller kroppsvikt och styrka i att lyfta tunga vikter. Häver man upp en tung vikt känner man sig stark, men häver man upp sin kropp på ett sätt som man inte gjort förut känner man sig snarare lätt (jag talar förstås för mig själv). En riktigt behaglig upplevelse.

Att känna sig lätt har förstås med den relativa styrkan att göra. Man brukar ju tala om relativ kontra absolut styrka. Den senare handlar om att lyfta vikter medan den den första är styrkan i förhållande till kroppssvikten. En väldigt lätt person kan vara otroligt stark i förhållande till sin kroppsvikt, men ha poblem med att lyfta 70 kilo i bänkpress. Å andra sidan finns det dom som väger 130 kilo, tar 200 kilo i bänk men inte är i närheten av att klara en muscle-up.

Det här är förstås ytterligheter. Enligt min erfarenhet är det sällan något motsatsförhållande mellan relativ och absolut styrka. Ökar man styrkan i press med kettlebell eller skivstång så brukar man bli starkare även i handstående pressar, så länge man håller sin kroppsvikt på ungefär samma nivå. Detsamma gäller omvänt.

Vad som gör mig förvånad är att relativ styrka så sällan tränas på gymmen. Att lägga in lite handstående armhävningar (eller bara stå på händer mot en vägg) istället för att tramsa runt bland diverse axelapparater skulle göra gymbesökarna gott. Problemet är att det sällan finns någon plats för sådana befängda böjelser som att stå på händer mot en vägg. Jag brukar scanna av varje gym jag besöker efter en ledig vägg, men blir ofta besviken. Platsen är upptagen av en spegel eller något annat fånigt. Återstår att kasta upp vaderna på smitten. En maskin som funkar till det mesta – så länge man inte använder smitten till det den är avsedd för.

Comments

Gött att du är tillbaka!

Har, efter att jag läst denna sida samt diverse andra, blivit grymt sugen på att skaffa mig en kettlebell.

Tränar/spelar fotboll ca 4 ggr/vecka däremellan kör jag ganska mycket träning med kroppsvikten. Anser mig själv som hyfsat vältränad och är ”bredare” än en typisk fotbollskropp.

Vilken vikt (på kettlebellen) ska jag ska börja med?

Det brukar vara lagom med 16 kilo. När du har kört ett tag kommer din klotsamling växa, men bäst att lära sig teknikerna på något som känns hanterbart från början. Kör på!

Brukar öva handstående mot barnens gungställning i trädgården. Då kommer stödet mot vaderna och det provocerar balansen mer. Antar att Smittmaskinen ger samma känsla. Fristående handstående är ett av mina delmål som snart lyckas. Känns det som 🙂

Kör på!

Sorry, the comment form is closed at this time.