Hängande magmarodör

Det är inget märkvärdigt egentligen men ofta glömmer man bort det: att inte alltid starta med högern. Har alltid känt mig starkare i högern i pressen men i fjärde setet (efter extra lång vila) bestämde jag mig för att börja med vänster. Och ser man på: 4 reps även där!
Förklaringen är väl att pressen involverar så mycket mer muskler än bara axlar och triceps.

Det är lätt att glömma när styrketräning ofta delas in i muskelgrupper istället för rörelser. ”Nu när jag har kört höger sida, kommer ju vänster axel vara fräsch”. Fel. Tung enarmspress med kettlebell känns ju ända från knäskålarna och framför allt bålen får jobba för att stabilisera hela lyftet.

Fot till dörrkarm, eller dörrpostspark, (filmen) är för övrigt en riktig pärla och en av de få hängande övningarna som även involverar magens sidomuskler. Se till att sätta foten så högt du kan, helst ovanför armbågarna. Rulla upp höften samtidigt som du vrider den i överläget så att skenbenet går emot underarmen. Sätt fotsulan i dörrkarmen och njut av positionen. Det kommer du att göra om du gör rätt. Känns lite som att tweaka ett snowboardhopp för er som åkt bräda.
Det var ett tag sedan nu…

Comments

Ah, jag anar att racet mot mixklättersäsongen dragit igång, av filmen att döma en mycket sjuk sådan säsong för din del. Avanti!

Jag tänker nog mer på nån bisarr sprickled på Häller, typ Tor Line. Eller nåt överhängande, vad som helst. Men det är ju bara tankar…dörrposten är mer överkomlig.

najs najs 🙂
Glad midsommar!

Sorry, the comment form is closed at this time.