Nerförsproblem på milen med barfotaskor

Efter mitt första löparpass med mina 99-kronors dojor (6-7 km på asfalt) hade jag träningsvärk i vaderna i sju dar. Andra passet i två dar, så det går framåt.
Idag sprang jag milen i Skatås och vi får väl se hur det känns i morgon. Pressade mig rätt hårt vilket har sin sidor i såna här skor. Eftersom skatåsmilen är rätt backig måste man pressa sig i nerförsluten om man vill ha en vettig tid. Det funkar inte särskilt bra i ”barfotaskor” då det blir avigt att landa på framfoten. Det går bra på mjuka skogsstigar där man kan landa med hela foten, men packat grus straffar sig direkt. Man får sänka farten.

Det är dock en nyttig läxa att maxa. Att hålla ett disciplinerat framfotasteg i ett högt tempo kräver rejäl uthållighet i vader och fötter. Jag är inte där än. Och 99-kronorsdojorna förpassar jag till plattlöpning. Tårna hamrade in i skofronten i nerförslöporna och blev så ömma att klättringen efteråt var en riktig pärs.

Så vad blir det istället? Förmodligen min retro Nike waffles. Och kanske ett par Fivefingers…för i skrivande stund upptäcker jag att deras snörmodell Speed nu säljs i svenska butiker. Dom ser riktigt snygga ut.FiveFingers-Speed

Snörningen minskar freakshowen rejält och den nya sulan verkar riktigt bra. Engelska klättertidningar brukar i slutet av sina recensioner av outdoor-kläder ofta ha ett pubindex. Snyggt = funkar på puben. Fult = byt innan du går till puben. Och om ni frågar mig så skulle Fivefingers Speed funka med en ale.

Comments

Efter snart två år med mina VFF så kan jag mest säga det att det straffar sig att springa för långt och mycket i början. Snabbast och lättast springer jag uppför, nerför är svårast men om du minskar steglängden och ökar kadensen så kanske det blir lättare…. (utan att veta vilken kadens du har nu).

Gå gärna på Marcus Stålboms kurser i löpteknik: http://www.bgmsanalys.se/

Jag väntade faktiskt på att du skulle skriva just det här inlägget Ola.
Angående teknik utför: landa inte på framfoten. Landa på hälen. Jag vet att detta kanske låter helknas, men det är faktiskt korrekt. Kadensen är den samma (dvs hög) och hela steget hamnar under kroppen och man kan självklart inte springa lika fort. Det går ju självklart också att anpassa sig efter lutningen, men då tenderar det att gå så in i helvete fort med allt vad det innebär.
Sedan gäller det att slappna av i fotleden också. Det låter som du kanske spänner dig lite, av träningsvärken att döma.

Slutligen angående skor: sluta tramsa och köp Inov-8.

Kan inte annat än rekommendera nya Speed. Sprang en halvmara över öresundsbron i lördags med sådana på fötterna o är helnöjd!!

Hur är det med snörningen då? Känns som om Bikila blir lättare att sätta på sig…?

Upplever snörningen som positiv. Skönt att kunna reglera passformen över större del av foten. Jag har inte haft några problem med att få tårna på plats, men mina tår är å andra sidan ganska lydiga 😉

Uttrycket barfotaskor är underbart hahaha

Sorry, the comment form is closed at this time.