Pistoler, yoga och stretching

wallruns

Två fullständigt vilda barn fick mig att skippa VO2max-protokollet idag. Det kräver ju att man stänger av omvärlden fullständigt och går in i en bubbla med öga för bara kropp, klot och klocka. Men det här passet funkade hyfsat. Avslutade med bulgaren.

Pistols (djupa enbens knäböjar) är motiga. Men för två år sedan kunde jag inte göra en enda, idag klarar jag tre-fyra stycken per ben så det går framåt. Jag har nog inte blivit starkare, däremot vigare. Konsten att sitta på huk ingår numer i stretchrutinerna och en vacker dag ska jag sitta och vänta på bussen lika snyggt och obehindrat som en kines.

En annan stretch som jag rekommenderar starkt är den som ingår i solhälsningen – en combo inom yogan. Framför allt ”hunden” (nr 8 på bilderna) är lysande i all sin enkelhet. Stretchar hamstrings, vader och hälsenor i samma stretch. Jag brukar ibland köra 4-5 solhälsningar som uppvärmning, men lägger in en huksittning precis efter hunden innan jag går upp i stående. Lämpligast tidiga mornar. När barnen sover.

Comments

Helt inne på dina övningar. Mina patienter får liknande övningar. Det är speciellt roligt att ge dem till stela bodybuilders.
/Sjukgymnast

Tänk att du är så grym på pistols! OCH wallruns! Jag är mycket avundsjuk och måste genast öva! Åh Ola, jag älskar din blogg. Ingen annan sida ger mig lika mycket inspiration!

Anna

Oj, tackar. Med tanke hur du och Jon tränar och fullföljer era planer så lär du pistolera av bara fan inom kort. Ärligt talat så är mina pistols om något i vardande. Men det ska bli ändring på det. Kanske dags för en gemensam utmaning? (som är något lättare än L-sit till handstand i ringar) 10/10 pistols utan avbräck! Eller mer rättvist: en tredubbling av nuvarande reps.

Sorry, the comment form is closed at this time.