Kettlebell VO2-max med avfettningsmedel

valkig_hand Har bestämt mig för att återfå lite disciplin i Kenneth Jays VO2max-protokoll för kettlebell. Hoppet från ett 16-kilos till ett 24-kilos klot är som jag tidigare påpekat näst intill övermäktigt, trots en minskning av kadensen från åtta till sju reps. Men skam den som ger sig.

Lyckades klämma in två minuter över tidigare personbästa. Dessvärre sprack inte mindre än tre valkar på handflatorna. Jag har tidigare haft en princip att aldrig använda krita, men av nu gjorde jag ett avsteg från den principen. Dessutom rengjorde jag handtaget på klotet med aceton för att få bort allt, och då menar jag allt, fett.
Greppet var förstås helt fantastiskt. Så bra att klotet snarare klämde ihop valkarna, än gled över dem, i varje snatch. Dumt.
Tillbaka till tvål och vatten.

Comments

Japp, krita sliter sönder händerna. Bra läxa. 😉

Bra jobbat förövrigt!

Har samma problem. Fick en massa jobbiga sår i händerna efter att använt krita. Men den främsta anledningen är att jag gör fler reps än mina händer orkar med, och jag börjar krama kettlebell:en i handen istället för att låta den löst rotera i handen. Så fort mina händer är bättre ska jag snatcha klokare!

Jag har sån handsvett så jag måste i princip använda krita. Funkar bra för mig än så länge. Men jag har inte kört VO2max protokollet…

…appropå det. Är 8 reps standard att köra eller skall man göra nåt test för att få fram sin egen ”kadens”?

Det finns ett test. Killen bakom protokollet, Kenneth Jay, har postat det någonstans (kommer inte ihåg var) så det får väl betraktas som icke stöld att publicera det:
Plocka upp ett lämpligt klot och gör följande snatchar:

1:a minuten: 10 reps ena armen
2:a 14 reps andra armen
3:e 18 reps
4:e 22 reps
5:e max du klarar av

Du växlar alltså arm varannan minut och snatchar i den kadens som står skrivet (alltså i jämn takt)
Det antal snatchar du gör sista minuten ska du dela med fyra så får du din kadens för vo2-max 15:15 protokollet.
klarar du 28 snatchar blir din kadens 7.

Hamnar du på sex reps är klotet i tyngsta laget. Ligger du på över nio är det troligen för lätt. De flesta kör nog sju eller åtta reps.
I boken Wiking warrior conditioning står det mer utförligt och där finns också exempel på andra protokoll.
Enjoy!

ok tack. Ja det har jag läst nånstans vet jag 🙂

Sorry, the comment form is closed at this time.