Muscle ups på ringar i dörrposten

isklattring_utby

Har haft en riktigt slapp helg – vad gäller träning – men lyckades få till några muscle ups och dips på romerska ringar medan Folke lekte med lego. Fick inte till någon isklättring dessvärre, så jag får nöja mig med att posta en två veckor gammal bild som Per tog på mig i Utby.
Hursomhelst var det första gången som muscle ups i ringar kändes bra och naturligt. Gjorde åtta stycken, allt som allt, och lyckades för första gången göra två i rad.

Men att göra dem från lågt hängande ringar i en dörrpost är verkligen inte ultimat. Man får starta med benen uppvikta bakom sig och det är lite avigt att få fart i rörelsen och därmed momentum för att smidigt komma förbi den fruktade övergången mellan pull-up och dip. På vissa av de filmer som går på youtube flyger verkligen folk förbi övergången med hjälp av en rasande kip. Men det behövs förstås lite utrymme att gunga igång rörelsen.

Att sakernas tillstånd är långt ifrån perfekta är kanske en av tjusningarna med att träna hemma. Man får ta vad man har, improvisera, och nöja sig med det. Klart är att femton-tjugo minuters träning kan var oerhört effektivt. Det är inte bara bättre än ingenting. Det är enormt mycket bättre än ingenting.

Comments

Hej!
Kul blogg du har! Brukar följa den. Två frågor:

1) Hur har du satt upp ringarna i dörrposten?

2) Är själv lite sugen på att testa TRX? Har du testat?

Hej Anders
Var tvungen att flytta din kommentar då den hade hamnat på en renodlad bildlänk (ska börja länka även bildlänkar till själva inlägget)

1. Ringarna har jag fäst i två krokar som i sin tur sitter fastkrokade på de två största greppen på en greppbräda för klätterträning. Taket är förstås det bästa, men inte i min lägenhet.

2. Har inte testat TRX, var tvungen att googla det. Ett slags gummisnoddar alltså. Säkert ok, men jag tror mer på old school: ringar, pullupstång, golv och kettlebells. Eller gå till gymmet – eller skogen!

Såg nu att det inte var snoddar, utan statiska rep med ett grepp. Men som jag ser det kan du köra i stort sett alla övningar på romerska ringar. Jag brukar variera längden på repen och köra armhävningar och annat.

Bra jobbat!

Håll benen i ett L så får du mer plats, typ såhär: http://vimeo.com/4913465 (jag gör detta i en dörrtrapets inne, och är lång, så utrymmet räcker). Passa på att jobba på att få raka armar i startläget. Görs enklast genom att vinkla ut händerna i bottenläget (ungefär som man viker ut händerna i toppläget för ”mature” support)

Om nån är intresserad av ringar så säljer vi på http://www.crossfituppsala.se ringar.

Bra blogg! Och bra påminnelse att jag måste köpa kort på GAK för att stärka min veka kropp.

Men till väsentligheter. Vad är det där för en is? Jag har inte kikat i Utby ännu, däremot klättrat fyra linjer i Fjällbo.

Kan annars varmt rekommendera Studseröd (kör förbi Saltkällan, Munkedalsmotet) finns ett 80m långt fall som avslutas med 15m pelare.

Isen börjar på Hollywoodväggen av alla ställen (vilket väl tillhör Fjällbo, så du kanske har gjort den). Sedan kan man följa en linje ända upp på toppen. Två standplatser. Översta repan är helt fantastisk – en otippad goulotte!

Studseröd låter grymt, få se om jag kommer iväg till helgen.

GAK – underbart. Glöm inte att klämma på Karelins gamla kettlebell!

Martin
Tack för tipset. Ser stenhårt ut, men ska prova.

Äsch. Hade hoppats på nytt. Mindre is och mer snö så hade jag känt igen mig. Men visst var sista tio fina, kul hörn.

Och slutligen en lätt desperat kontaktannons. Då jag dumpat min axelskadade partner och mina två älskarinnor tydligen är utsocknes i helgen så är jag inte oäven för en internetfling. Med andra ord, maila om du vill klättra is och inte hittar någon i helgen.

Det räckte med femton sekunder av din film sen var Jon i ringarna för att kolla om han inte kunde få till åtminstone en liten muscle-up. Men icke. Du är så grym Ola!

Anna & Jon

Den kommer snart, jag är övertygad! Många ringdips. Många och djupa, så kommer den.

Många och djupa. You got it!
Jon

Sorry, the comment form is closed at this time.