Hopprep och kettlebell

ali_hopprep

Jag har haft fullt upp med att installera en braskamin på landet (byta bjälkar, renovera murstock, knacka färg, svära, m.m.) så bloggen har legat i träda.
Alternerade snickrandet med lite träning i trädgården, men det tog verkligen emot att träna romerska ringar i åtta minusgrader och styv kuling.

Tillbaka i stan såg jag glädjande nog att Friskis & Svettis köpt in tre kettlebells, 8,12 och 16 kilo.
Så efter sedvanlig träning i handstående, pullups och dips plockade jag med mig 16-kilosklotet till gympahallen och kokade ihop ett kondispass som kändes riktigt bra.
Kettlebell kombinerat med hopprep:


Kadensen i snatcharna var lite drygt 20 st i minuten. Jag tog kanske 10-15 sekunder paus mellan hopprep och klot och hela passet tog runt 23-24 minuter.
Jämfört med Kenneth Jays olika V02max-protokoll är alltså kadensen betydligt lägre, men man mal å andra sidan på oavbrutet. Hopprepet funkar som aktiv vila mellan snatcharna, med betoning på aktiv.

Intressant att notera var hur olika snatcharna kändes och tog jämför med Jays grundprotokoll (intervaller med 15 sekunder på och 15 sekunder av). Protokollet känns hårdare för rygg och kropp och pulsen ligger troligtvis något högre i snitt. Men för underarmarna var det en helt annan resa!

På set nummer två och tre hade jag samlat så mycket mjölksyra i undermarna att jag näst intill tappade klotet på de sista repsen. Att inte ställa ner klotet är defintivt uppfordrande för karaktären (knappast något nytt för de som tränar för att tävla, förmodar jag). Hopprepet gjorde väl sitt till – du kan bara vila underarmarna till en viss gräns när du hoppar hopprep

Kombinationen kettlebell och hopprep kändes hur som helst klockren. Klotet har aldrig gjort särskilt mycket för vaderna vilket däremot hopprepet gör. Att studsa omkring på trampdynorna i nio minuter förbereder vaderna för det löpsteg som många strävar efter.
Och just uthålliga vader och underarmar är ju ren mumma för isklättrare. Jag kan nämligen inte komma ihåg senast när isklättersäsongen sett så lovande ut så tidigt på säsongen. Ironisk nog sker det i samma veva som klimatmötet i Köpenhamn havererade.
Naturen har spelat oss ett spratt. Mer sånt!

Comments

Hörrö, du får komma ned till Sisjön nån dag och woda!

Jag är grymt sugen, får vänta tills helgen är över.

hoppla hoppla. Är det en till som använder KB-sarna på friskis?
Och gå in i gympasalen. Får man göra det?
Nu vill jag inte komma o klampa in på något territorie här men jag är verkligen glad att de ha KBs på friskis och vill kunna ta ut svängarna lite mer än man kan inne vid lösvikterna.
Tips?

kul blogg förresten :)

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.