Men’s Health – din egen tjatmoster

menshealth

Att magasinet Men’s Health säljer bra är klarlagt, men hur det står till med chefredaktörens fantasi överlåter jag till er att avgöra. Decembernumrets omslag (till höger) är i stort sett en kopia från två av numren 2007, som i sin tur är en kopia av ett nummer från 2006 som i sin tur…ni fattar.
Alla nummer finns utlagda på tidningens hemsida och vid en närmare granskning visar det sig att tidningen egentligen bara har ett halvdussin arketyper som de återanvänder. Allt enligt webbtidningen Gawker. (hittade dock tipset på Vassa Eggen som mycket riktigt är vass på nyheter på magasinsfronten)

En av de mest återkommande rubrikerna är ”Get back in shape”. Gawkers analys:

Men’s Health doesn’t work. If you have to tell your readers how to ”Get Back In Shape” ten times in four years, they’re not getting back in shape.

Jag måste ändå ställa mig frågan; kan det vara så att Men’s Health ändå är en hyfsat korrekt återspegling av fitnessbranschen idag?

Comments

Det handlar väl som vanligt om att sälja lösnummer och annonsplats – journalistikens lilla akilleshäl.

Ja det är verkligen en spegling av hur fitnessbranschen är slav under sin egen marknadsföring.

MH spelar på drömmen av att man en gång tidigare, om så bara för en dag, varit i bättre form. Sen får vi läsa om hur Gerard Butler tränade inför ”300” eller hur Ryan Reynolds gjorde för att komma i form till ”Blade Trinity” och så är allt löst. Åtminstone tills nästa nummer dimper ner i kiosken där en ny studie visar att den metod du nitiskt följt anses vara kontraproduktiv.. sak samma om den rekommenderas i samma tidning av förra månadens poster boy.

När varje nummer verkar vara en ny giv där du inte vet vilka kort du får att spela med, är det kanske inte så konstigt att man hela tiden befinner sig i ”Get-back-in-shape-mode”

Tack för en jävligt trevlig blogg!

Björn Bengtsson
Dietist
Malmö

Sorry, the comment form is closed at this time.